luni, 3 noiembrie 2014

Tipuri de fraze
 În cadrul frazei propoziţiile sunt legate prin aceleaşi relaţii sintactice ca şi cele de la nivelul propoziţiei. Acestea sunt următoarele două tipuri de relaţii:
a) relaţia de coordonare se stabileşte între propoziţiile de acelaşi fel (ambele principale sau ambele secundare): Vântul bate, 1/ câinii latră. 2/(Folclor);
b) relaţia de subordonare leagă două propoziţii aflate pe planuri diferite, propoziţii care depind una de alta. Acest tip de relaţie se stabileşte între o subordonată şi regenta ei: Nu trezi şarpele 1/ care doarme. 2(Folclor).

În funcţie de relaţiile stabilite între propoziţiile care intră în componenţa frazelor, acestea se împart în următoarele tipuri:

Tipul de fraze
Propoziţiile din cadrul frazei
Exemplu
Mod de marcare în schemă

1) fraze formate prin coordonare
– două sau mai multe propoziţii principale
Vântul aţâţă focul 1/ şi vorba aţâţă vrajba 2/. (Folclor)
cu linii orizontale:
P(1)  ─  P(2)
2) fraze formate prin subordonare
– o propoziţie principală şi una sau mai multe subordonate
Vulpea, 1/ când n-ajunge la struguri, 2/ zice 1/ că sunt acri. 3/(Folclor)
cu linii verticale sau oblice:
P(1)
 S(2)        S(3)
3) fraze mixte, formate prin raporturi de ambele feluri
Tipuri de subordonate în frază
 Propoziţiile subordonate sunt de următoarele feluri. 
Subordonata
Elementele introductive
Exemplu
1. subiectivă
1. pronume: care, cine, ce, cea ce, cât, oricare, oricât, orice;
2. adverbe: unde, când, cum, cât;
3. conjuncţii: că, să, ca () să, dacă, cum că
Cine se scoală de dimineaţă departe ajunge.
Se aude cum vuieşte marea.
Era de aşteptat ca el să nu reuşească.
2. predicativă
1. pronume: care, cine, ce, cea ce, cât, oricare, oricât, orice;
2. adverbe: cum, oricum, precum, cât, oricât;
3. conjuncţii: că, să, ca () să, dacă, de
Problema este cine ne va ajuta.
Oraşul a rămas cum a fost.
Adevărul e că nu pot uita zilele acelea îngrozitoare.
Întrebarea e dacă ei vor fi de acord.
3. predicativă suplimentară
1. pronume: care, cine, ce, cea ce, cât, oricare, oricât, orice;
2. adverbe: cum, oricum, precum, cât, oricât;
3. conjuncţii: că, să, ca () să, dacă, de
Îl ştiu cine este.
Îi văd cum aleargă prin grădină.
Îl ştiu că este foarte muncitor.
4. atributivă
1. pronume: care, cine, ce, cât, cel ce, oricare, oricine (+prepoziţie);
2. adverbe: unde, când, cum, cât;
3. conjuncţii: că, să, ca () să, cum că, dacă
Omul care ştie carte de toate are parte.
Acestea sunt locurile unde am copilărit.
A venit timpul să clarificăm situaţia.
5. completivă directă
1. pronume: care, cine, ce, cea ce, cât, oricare, oricât, orice;
2. adverbe: unde, când, cum, cât;
3. conjuncţii: că, să, ca () să, dacă
Dumnezeu n-ajută pe cine nu se ajută.
Nu ştiu unde ai fost.
Învăţa gâsca să înoate.
6. completivă indirectă
1. pronume: care, cine, ce, cea ce, cât, oricare, oricât, orice (+ prepoziţie);
2. adverbe: unde, când, cum, cât;
3. conjuncţii: că, să, ca () să, cum că, dacă
Discutăm despre ce s-a întâmplat.
Dau cui are nevoie.
Sunt sigur că situaţia se va aplana.
Oaspeţii se pregătesc să plece.
7. completivă de agent
pronume: care, cine, ce, cea ce, cât, oricare, orice (+ prepoziţiile de, de către);
A fost ajutat de cine era alături de el în acele clipe.
8. sociativă
pronume: care, cine, ce, cea ce, cât, oricare, orice (+ prepoziţiile cu, fără, împreună cu)
A urcat muntele cu cine a putut să reziste până la capăt.
A plecat din sat cu ceea ce a putut încărca într-o căruţă.
9. instrumentală
Analiza sintactică a frazei

Analiza sintactică a frazei presupune următoarea succesiune de etape:

1. Segmentarea frazei în propoziţii:
– identificarea şi sublinierea predicatelor
– marcarea elementelor de relaţie – coordonatoare şi subordonatoare – prin includerea lor între paranteze
– delimitarea propoziţiilor şi numerotarea lor
2. Precizarea felului propoziţiilor şi stabilirea raportului sintactic dintre ele:
– propoziţii principale / propoziţii subordonate / propoziţii regente
3. Alcătuirea schemei relaţionale
4. Caracterizarea frazei:
a) frază formată prin coordonare
b) frază formată prin subordonare
c) frază mixtă

Model de analiză sintactică a frazei
1. Segmentarea frazei în propoziţii:
Se propti cu spatele de trunchiul încrestat al pomului 1/ [şi] 2/, [în vreme ce] deasupra ei frunzele ruginite, moarte, zuruiau legănate de vânt 3/, dânsa cu pleoapele închise, scăldate în lacrimi de durere, asculta 2/ [cum]ronţăie vitele în grajd 4/[cum] vâjâie din când în când câte o suflare aspră prin frunzişul copacilor din grădină 5/ [şi] [cum] toate acestea se amestecă într-un zgomot ciudat, monoton 6/[ce] seamănă cu povestea unei vieţi triste 7/.
(Liviu Rebreanu)
2. Precizarea felului propoziţiilor şi stabilirea raportului sintactic dintre ele:

1 ─ Propoziţie principală;
2 ─ Propoziţie principală;
3 ─ Propoziţie circumstanţială temporală subordonată propoziţiei 2 prin locuţiunea conjuncţională în vreme ce;
4 ─ Propoziţie completivă directă subordonată propoziţiei 2 prin conjuncţia cum;
5 ─ Propoziţie completivă directă subordonată propoziţiei 2 prin conjuncţia cum;
6 ─ Propoziţie completivă directă subordonată propoziţiei 2 prin conjuncţia cum şi coordonată cu propoziţia 5 prin conjuncţia şi;
7 ─ Propoziţie atributivă subordonată propoziţiei 6 prin pronumele relativ ce;

Felul propoziţiilor şi raportul sintactic dintre ele pot fi notate şi astfel:

1) PP
2) PP
3) CT (2)
4) CD (2)
5) CD (2)
6) CD (2)
7) AT (6)
 3. Schema frazei:

           1 PP -------
şi
-------  2 PP


3 CT ----
4 CD ----
5 CD  ----
şi
---6 CD


   7 AT


pronume: care, cine, ce, cea ce, cât, oricare, orice (+ prepoziţiile cu, datorită, din, după, fără, în, la, prin)
Îl loveşte cu ce are în mână.
Fiecare cu ce poate să-şi ajute ţara lui.
– una sau mai multe propoziţii principale şi una sau mai multe subordonate
Leului nu i-a fost ciudă 1/ că l-a lovit vânătorul, 2/ ci că l-a lovit măgarul. 3(Folclor)
cu linii de ambele feluri:
P(1)
S(2)   ─  S(3)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu